søndag 1. juli 2012

Regn regn, øsende regn, pøsende regn


Onsdag var dagen vi forflyttet oss fra Phnom Pehn til Siem Reap. Det var en relativ lang kjøretur, men det er utrolig fint å få se mer av landet underveis. Man kan se grønn og frodig natur, hverdaglivet i landsbyen og gjerne en enorm gris eller tre bak på en moped. Jeg har tatt den turen her 6 eller 7 ganger tidligere, trodde jeg, men det viste seg at vi skulle en litt annen vei som gikk igjennom halvparten av provinsene i Kambodsja. Kjøreturen kunne vært enda lengre om det ikke hadde vært for Sarath! Han fortalte historie etter historie, delte sin filosofi med oss og har så mye energi at en femåring ville misunt ham. Da vi fortalte han dette, lo han og sa at han hadde enda mer før! Tror nesten jeg kan mer om Kambodsja enn Norge etter de timene.

Sarath

På veien skulle jeg få besøke en Floating School, som lå i en landsby langt vekke. Ikke slik som den turistfylte i Siem Reap. Men da vi kom fram til landsbyen og satte oss i båten, så himmelen plutselig ut som om den skulle ramle ned i hodet på oss. Noe den bokstavelig talt faktisk gjorde 2 sekunder senere! Til og med regnfulle Bergen er nesten som en solskinnsdag sammenlignet med alt vannet som kommer i alle mulig retninger. Så da satt vi der i båten da, med regnponchoer i alle regnbuens farger og lurte på hvordan vi skulle holde oss tørrest mulig og kameraene trygge. De fastboende fortsatt som vanlig og vannbøfflene koste seg glugg i hjel! Men vi ble nektet å dra ut på vannet i stormen. Etterhvert ga jeg opp ett hvert forsøk på å holde meg tørr i den knall gule regnponchoen jeg hadde fått låne. Så noe skuffet måtte vi snu båten og komme oss tilbake i bilen. Ingen flytende skole denne gangen. Våt som aldri før, kjørte vi et lite stykke til nærmeste skole. Her fikk jeg på tørt tøy og møtt noen av de barna som ble jaget ut slik at vi skulle få på tørre klær.

Fiskelandsbyen, FØR regnet

Regn sa du?


Vannbøffelen koset seg verre!



Buss, cambodia style


Vi kom fram til Siem Reap akkurat i middagstiden! Så en lynrask dusj senere sto vi klare til å komme oss av gårde. Nok en gang var ikke værgudene med oss, og vi kom ikke mange meterne før det bøttet ned med regn igjen. Da var det bare å praie en tuk-tuk og komme seg av gårde. De andre fikk sitt første møte med Pub Street som er hvor alle backpacker turistene finner veien. Maten var det ingenting å utsette på.



Lisa med en hel fisk med sukkerrør inn i munnen!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar