søndag 24. oktober 2010

Kambodsja!

Ja, da har jeg vært her i nesten to uker. Dagene går utrolig fort! Jeg var den første av de nye frivillige som kom. Dagen før jeg ankom hadde det bøttet ned med regn så noe av det første jeg fikk oppleve var oversvømte veier og hus! Ettersom også Thidas house (huset hvor de frivillige bor) var oversvømt i første etasje, fikk jeg møte noen av de "gamle" frivillige som bor på samme gjesthus som meg. De inkluderte meg fort og jeg ble tatt med på middag og invitert i burdag de første dagene! Gjesthuset er veldig enkelt, men koselig!

 Gjeshuset hvor jeg skal bo i ca. 3 uker til

Sånn eller verre var de fleste veiene de første dagen her. Syklet med vann opp til knærne!

De første dagene ble brukt til å være skikkelig turist! Romkameraten min kom et par dager etter meg, supertrivelig jente fra Australia! Noe som var veldig greit, ettersom de gamle var opptatt med jobbing på dagtid! Sammen har vi vært på museum, "Flooded forest", sommerfugelsenter, silkefabrikk og sightseeing rundt omkring i Siem Reap! Førsteinntrykket av byen var veldig bra, bortsett fra de oversvømte veiene! Overalt er det tuk-tuker som roper "Hi lady!! Tuk tuk??" Så blir greit mange ganger man går rundt og sier nei takk. Ellers er alle kjempekoselige og vil gjerne prate med deg! Bare når jeg skulle fikse mitt punkterte dekk, kom jeg i prat med en kambodsjansk jente som ville jeg skulle undervise henne også i engelsk når hun hørte jeg skulle jobbe som volunteer.


Landsby som er oversvømt i regntiden

"Flooded forest" som vi badet i og kunne hoppe fra trærne! Men i Kambodsja skal man ikke bade i bikini, så jeg badet i min HVITE tskjorte, den var mørkebrun når jeg kom opp igjen og kommer aldri til å bli hvit igjen. Men totalt verdt det!

Tonle Sap hvor vi prøvde å vaske av oss noe av det skitne vannet, med et som var litt mindre møkkete


Silkefabrikk/gård! Utroilig å se og kan totalt forstå hvorfor silke koster penger!








Onsdag kom endelig alle de nye frivillige! Vi er sju nye og 20 totalt! Alle er fra forskjellige plasser i verden, noen er fra Tyskland, England, New Zealand, Nedersland og Australia. Tordag begynte endelig orienteringsdagene. Har vært mye informasjon om sikkerhet, helse osv! Pass godt på vesken, ellers river de den fra deg når du er ute å sykler! Å sykle er noe helt for seg selv her, de følger ingen regler! Men hovedsaklig går det ut på å ikke stoppe og ikke se bak deg! Så man må bare følge md foran og respondere på det! Senere var det sightseeing (igjen) i Siem Reap, var på et kambodsjansk marked. Og der har de bokstaveligtalt alt!!! Frosker uten skinn, grisehoder levende ål osv! Og det lukter grusomt! På kvelden var det"Shadow puppet show"  med kambodsjansk buffet! Nam! Jeg begynner allerede å bli kjent for mine store lidenskap for mat! Hehe.






Fredag var det endelig på tide med templene!! De var helt fantastiske og utrolige imponerende! Vi sto opp 04.30 for å få med oss soloppgangen! Den var utrolig flott, men ikke helt som jeg hadde forventet. Og selvfølgelig måtte kameraet mitt gå tomt for batteri!! Men fikk bilder fra alle de andre, så det ordnet seg. Vi gikk rundt i 10 timer(!) og fortsatt hadde vi ikke sett halvparten! Vi hadde en turguide "Blabla" som gjorde sitt beste for å guide oss selv om han var bakfull. Vi så også tempelet hvor Tomb Raider var spilt inn.










Etter å ha trasket rundt templene hele dagen, var det på tide å teste ut Pub Street! En øl koster 50 cent, sånn ca 3 kr og en shot ca. 6 kroner! Helt utrolig! Vi var på på en uteplass som het "Temple" hvor det var masse folk og mange backpackere! Var en gøy kveld med masse dansing!





I går var for første gang siden jeg kom hit en rolig dag uten så mange planer! Deilig å kunne slappe av i hengekøyene på gjestehuset. Jeg hadde også et møte med koordinatoren på prosjektet, Jill, en amerikansk dame som snakker masse! Men det var utrolig spennende å høre på alt hun kunne fortelle, så nå gleder jeg meg utrolig masse til å starte å jobbe i morgen! Jeg fikk hele historien til Aki Ra, en utrolig bra mann! Han er nominert til CNN hero 2010http://heroes.cnn.com/vote.aspx, så om noen vil gå gjerne inn på: http://heroes.cnn.com/vote.aspx og stem på han!

I dag har jeg hatt min første undervisning i khemer, som er språket de snakker her! Vanskelig, men jeg får prøve å lære meg noen gloser siden jeg er her i 8 måneder! I kveld skal vi besøke "the floating village", noe som blir spennende! Jeg skal prøve å skrive igjen snart, litt oftere enn jeg har gjort til nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar