tirsdag 16. november 2010

Battambang!

Denne helga var vi i Battambang! Dette er Kambodsjas nest største by, men opplevdes mye roligere og turistfylt enn både Siem Reap og Phnom Pehn. Trøtte tidlig på morgenkvisten ventet vi på bussen som skulle plukke oss opp kvart på sju, men som vanlig i Kambodsja ble vi ikke hentet før en time senere! Da vi endelig kom oss på bussen, satte vi kursen mot Battambang i en iskald buss! Aircondition var umulig å skru av der jeg satt og de første 2 timene satt jeg og hakket tenner i den varmeste hettegenseren jeg hadde med meg!( trodde aldri jeg skulle få bruk for den etter jeg forlot norsk jord). Men er tilhenger av å se løsninger og ikke problemer, så etter å ha kjøpt kambodsjanske kjeks på stoppestedet fant jeg ut at de ble en perfekt propp! Så da satt jeg varm og lykkelig resten av bussturen :)

Lørdagens program var hektisk ettersom vi kun hadde en hel dag i der pga. av at bussene og båtene kun går tidlig på søndag. Men vi ordenet en deal med en tuk tuk sjåfør hele dagen. Han fortalte masse vitser og var kjempeheldige som hadde han. Første post på dagens programmet var selvfølgelig mat( alle som kjenner meg, vet at mat er essensielt for mitt humør og min eksistens). Så var det tid for "bambootrain", noe som var støyende og fantastisk gøy. De har rett og slett laget et tog av helt enkle bambusstokker, som verken har tak, vegger eller seter. Det eksisterer kun et spor og møter du et annet tog( noe vi gjorde et par ganger), må alle gå av, løfte toget av skinnene la det andre toget passer for så å plassere din "vogn" tilbake på sporet. I tillegg må du regne med å få et par grener i ansiktet, men kjempegøy opplevelse!

Neste opplevelse for dagen var Phnom Sampeau. Dette er et fjell like utenfor Battambang. Klokken var allerede blitt fire og ettersom mørket kommer rundt seks, bestemte vi oss for at det ikke var aktuelt å gå ned i mørket og leide mopeder til å ta oss opp det bratte fjellet. Først besøkte vi noen huler som ble benyttet under Pol Pots regime. Her henrettet de folk ved å henrette menneskene for så å dyttet de ned et hul til hulene. Man kunne fortsatt se benrester og hodeskaller. Forferdelig å tenke på alle som ble henrettet og guiden vår kunne fortelle at Battambang provinsen var så godt som folketom i Pol Pots tid.

Etter dette dro vi vider opp til toppen, hvor de hadde et tempel i stålende farger fylt med Buddahstatuer, som så mange andre plasser i dette land. Utsikten var fantastisk og terrenget mer kupert enn vi var vant til fra Siem Reap. Turguiden vår ville vi skulle betale han 20 dollar for hans månedlige engelskundervisning, noe han ikke fikk av oss. Et par kroner ga vi da.

Tidlig søndags morgen var tiden kommet for å dra hjem igjen. Tre av oss hadde bestemt oss for å ta båten hjem, selv om det tar lengre tid og koster mer. Men det var uten tvil verdt det! Været var fantastisk og vi kunne sitte på taket av båten og slappe av i sola. Utsikten var utrolig og vi fikk sett ulike landskap. En plass var skogen nesten ugjenomtrengelig, med kun en smal nedhugget vei for båten, så grenene kom inn over båten fra begge sider. Her hadde vi det supergøy med å "tre surfe"(dukke, hoppe og sprette unna alle trær og grener) helt til jeg plutselig ble angrepet av et enormt tre og øreproppene mine ble hengende igjen og svaie i vinden mens vi seilte videre. Heldigvis fulgte ikke ipoden etter og vi fikk oss en god latter.

Da vi etter neste syv timer var framme, ble vi ikke møt av en tuk tuk sjåfør som egentlig var avtalt. Lettere frusterert fant vi en som ville kjøre oss for 50 cent til byen, noe som vi burde skjønt var for godt til å være sant. Naive som vi var tenkte vi bar "billig" og kjørte av gårde med tuk tuken. Etter noen minutter sier sjåføren " tomoorow temples??". Vi prøvde høfelig å forklare at vi ikke var turister og at vi hadde allerede sett templene. "ahh 5 dollars then!" Ikke sjans i haveet at vi ville betale 5 dollar når han hadde sagt 50 cent. Vi forklarte at det var uaktuelt og dårlig gjort å lure oss på den måten og vi fikk beskjed om at ville vi ikke betale 5 dollar kunne vi gå ut. "Greit" sa vi og gikk ut. En annen tuk tuk stoppet og vi forklarte situasjonen. Vi forkklarer at vi er bor her og ikke har inntekt på mange måned og ikke er interssert i en overpriset tuk tuk. Da blir vi fortalt av vår kjære første sjåfør at alle volunterene er rike og vi kan jo bare ringe mamma og pappa å spørre om mer penger, og at vi hjelper jo ikke han! Så holder han på å dø av latter og vi mer eller mindre står å gaper lettere sjokkert over den første uvennlige kambodsjaneren vi møter. Enden på historien er at vi fant en annen rask tuk tuk som kjørte oss for 2 dollar som er en god pris for denne turen!