onsdag 24. november 2010

Waterfestival

Først vil jeg bare kort kommentere det tragiske som hente i i Phnom Pehn i helga og antar at de fleste av dere hjemme har fått med dere det tragiske utfallet i Phnom Pehn. I morgen skal alle de omkomne minnes. Tirsdag var en trist dag og mange rykter gikk rundt om hva som forårsaket, alt fra mafia, gjengvirksomhet, elektrosjokk osv. Mange kjenner familier som ble påvirket av hendelsene, men vi var heldige på museumet at ingen der hadde noen nære som ble rammet. Bildene de viste på nyhetene var ikke mye sensurerte, de viste døde kropper på rekke og rad og video av folk som sakte ble klemt ihjel.


Ellers er nok en uke er gått og mye har hendt. Alle de nye frivillige har kommet, 10 stykker i alt! Så nå er det mye liv på Green Town. de nye er fra England, Skottland, Nederland, Tyskland og New Zealand. De skal være her fra 2-4 mnd, så det er fortsatt ingen som skal være sååååå lenge som meg. Neste pulje kommer i januar og veldig mange drar i desember. Så i jeg er snart eneste nordmann! Julestemningen er foreløpig ganske fraværende og se juleannonser for piunnekjøtt på adressa.no virker absurd for meg. Men gleder meg til å tilbringe julen med alle de andre frivillige!  

 Noen av de nye


De gode gamle :)


Her var feiringen av Waterfestivalen mye roligere, men det var fortsatt ganske så stappet med folk i gatene. I all hovedsak er feiringen båtrace, boder langs elven, fyrverkeri og offeringer på elven. Det virket som hver eneste kambodsjaner var ute i gatene og stemingen var høy. Folk hadde piknik langs elven og koste seg. Offeringene ble laget av banantreblader og stamme, blomster, lys og røkelse. Vi hadde også en kåring av den beste, og min vant! Gratis middag til meg!!



 Båtrace





 Offeringer


 Min!



På jobb har vi startet med "substantiv" som tema, noe som er litt mer mindre gøy for barna enn dyr og farger. Mandag hadde vi en håndverksdag, hvor alle barna, store og små, gutter og jentr, laget armbånd. Noe de syntes var utrolig gøy. Kan snart navnene på alle barna og synes fortsatt de er utrolig skjønne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar