torsdag 27. januar 2011

En helt vanlig dag i Kambodsja..

I det siste har livet væt litt roligere, og hverdagen går jo sin gang, med jobb og de ndre frivillige. Men tenkte jeg skulle dele noen små glimt av denne hverdagen fra de siste ukene.

Trist: 
Jeg måtte si hade til min kjære kjære romkamerat, Fern! Det var utrolig trist å si hadet bra til den fantastisk jente som jeg har hatt det utrolig mye morsomt med! Så nå blir det definitivt en tur til Australia en gang i nær fremtid :) Som avskjed leide vi hver vår mopedsjåfør og dro til Tonle Sap og så på en fantastisk fin solnedgang og delt ei flaske vin!

Morsomt :
Jeg har fått tarotkort spåddgratis i ei bakgate! Haha! Og det var ganske så interessant. Jeg fikk beskjed om at jeg manglet balanse i livet så jeg måtte hente inspirasjon hos barn. Jeg hadde et stort hjerteog min fysiske helse var god. Men jeg var for mannlig i jobben og jeg ventet bokstavlig(!) talt på en riddene ridder i full rustning! Hoho, jeg og Roisin fikk oss en god latter!

Spennende:
Vi har fått drøssevis av nye frivillige! Det kom hele 11 nye denne gangen! 2 gutter og 9 jenter. Så nå er det massevis av nye folk å bli kjent med! Og jeg har fått norsk selskap for første gang på litt over en måned! Så nå kan jeg få øvet meg på å snakke norsk igjen!

Utfordrene:
Å undervise er veldig gøy, men ikke minst utfordrene! Nå som jeg er den eneste frivillige på prosjektet mitt, har jeg nesten all undervisningen og timeplanleggingen. Jeg har jo ingen utdannning innen lærer yrke og lære bort et språk uten å snakke deres språk er ikke bare bare. Men gjør mitt beste og finner stadig nye ting å prøve ut! Og ikke minst å gjøre undervisningen moro, men samtidig lære de noe. Så får bare krysse fingrene for at noe setter seg!



Inspirerende:
Alle de fantastiske barna mine! De er alltid i godt humør og klarer å utnytte det de har av ressurser. Selv om de lever godt på museumet sammenlignet med mange kambodsjanske barn, er det en helt annen standar enn alt man kan forestille seg når man er i Norge. De lager leker av det de finner og er alltid kreative med hva de enn måtte ha tilgjengelig. Har en som kun har en fot, han sykler, spiller fotball og volleyball og ser nesten ikke at han har en fot mindre enn de fleste av oss.

Anderledes:
Trafikken!! Den er totalt galskap her! Har nevnt det før, men er ingen regler som gjelder. Førerkortet kan kjøpes for 10 dollar mer enn opplæringen koster, bilene er overfylte(10 i en personbil er fullt mulig eller 5 på en moped) politiet bestikkes bare av de som blir stoppet. Dette har ført til at trafikkulykker er det som topper listen over dødsårsaker her. En annen ting er alle hundene som løper rundt og krysser gaten. Har selv opplevd det i bilen på vei til jobb å være så uheldig å kjøre på en kryssenede hund og senest i gård så jeg en påkjørt valp.

Kjedelig:
Å finne ut hvor vi skal spise middag hver dag! Hjemm elsker jeg å dra ut å spise, men er ikke samme luksus når du har gjort det hver dag i over 3 månder! Her har man noe for alle og enhver, både pris og hva man liker å spise! Har spist på uttallige forskjellige restauranter siden jeg kom hit, og har sikkert ikke prøvd halvparten engang!

2 kommentarer:

  1. Hei Anne
    Hvor spennende!! Kine viste meg bloggen din, visste ikke om den :-) Så mye flott og spennende du får oppleve! Du har herved en stående invitasjon til å komme heim til oss for en helaften med kambodsjansk mat og underholdning. jeg står for løsvippene og flettinga, og du lager mat. Gleder oss til du kommer heim, ha et fortsatt godt opphold. Stor klem fra Eva-Tone

    SvarSlett
  2. Hei Eva-Tone!

    Så hyggelig at du har vært her inne å lest! Jeg er heldig å får oppleve mye spennede, hver dag er full av opplevelser! Hehe, jeg kan komme og kokkelere , men tror jeg har fått min dose med falske øyvipper innen jeg kommer hjem. Håper alt står bra til hjemme også. Klem klem

    SvarSlett