lørdag 12. mars 2011

50 kilometer og kvinnedagen!

50 kilometer!

I løpet av de fem månedene jeg nå har vært her, har flere av de frivillige syklet de 50 kilometerene det er til jobben for å se museumet og få en fin sykkeltur. Ettersom jeg følte at dette var noe jeg også ville oppleve bestemte jeg meg for å benytte anledningen, når June, Joanna, Laura og Irene skulle på sykkeltur.



Så tidlig lørdagsmorgen sto vi klare til dyst, smurt inn i solkrem og sykkelkurven full av vann. Det ble en herlig sykkeltur og ikke på langt nær så utmattende som jeg trodde det skule bli. Å sykle ga en helt annen opplevelese av landskapet jeg kjører gjennom hver dag! Selskapet var supert og gøy å vise fram hvor jeg arbeider og vise de rundt på museumet. en herlig dag! Flere av ungene kom løpende, og de var utrolig skjønne, men mye mer sjenerte og lindre apekatter enn de er i mine timer! Hehe





Som turist fikk jeg endelig tatt litt bilder inne på museumet også!














Kvinnedagen!

Her i Kambodsja er kvinnedagen en helligdag og dermed en fridag for de fleste! Ettersom barna ikke hadde noe skole denne dagen, var det organisert en tur for barna til en stor innsjø, krokodille farm og tivoli/pikinkområdet! Så vi la av gårde stappet inn i skolebussdn/minivan på en utrolig humpete vei hvor rompa var mer over enn på sete, og Loan kunne fortelle meg at det var den gode veien til innsjøen! Flere ble bilsyk, men da vi endelig kom fram var det verdt det. Det var en koselig innsjø ca. 80 km fra Siem Reap. Først sto mat på programmet. Bøttevis med ris var brakt fra museumet, men tilbehøret ble bestilt fra lokale streetvendors. Mye rart kom, blandt annet fritert slange! Noe som skulle vise seg å være veldig godt!





Slange!








Etter målltide tok det ikke lang tid før alle barna var i vannet! Jeg hadde utrolig lyst til å bade også, men ettersom man må bade fullt tildeket og jeg ikke hadde med ekstra skift droppet jeg det først. Men så tenkte jeg søren heller, og hoppet ut i klærne jeg hadde på meg. Toppen min var hvit og vannet brunt, så kanskje ikke det smarteste. Men det var utrolig gøy å plaske rundt med barna. Etter badet var alle hjelpsomme og ga meg hva de hadde av klær. Så jeg fikk en t-skjorte av den kvinnelige kambodsjanske lærerene, og en av jentene ga meg skjørtet sitt, som hun hjalp meg å dandere på kambodsjansk vis etter mine mislykkede forsøk på å hindre skjørtet å falle med hele tiden.














Mennene satt et stykke unna i skyggen og drakk øl, så jeg ble invitert over dit for å joine de. Så da ble det en øl og litt mer slange! Vi hørte på kambodsjansk musikk og slappet av i skyggen. Så var det på tide å flytte på seg igjen, i stede for å sitte i den humpete skolebussen, satte jeg meg i pick upen i stede. Det var i det store og hele mer komfortabelt, men da vi igjen kom ut på hovedveien var det heller vindfullt.







Pick up truck!






Put prøver å finne ly mot vinden
 



Krokkodillefarmen var heller oppskryt, så vi gikk inn, kikket oss raskt rundt og dro videre. Siste post på dagen var et område som var rett utenfor sentrum. Det er et landlig område hvor kambodsjanere samles i helger og helligdager. Da tar de med seg stråmattene sine, sitter samlet langs veien og spiser mat fra alle de utallige streetvendorene som er der og går rundt og shopper. De har også et lite tivoliområde med et par karuseller og pariserhjul. Jeg tok pariserhjulet med to av jentene, hun ene var livred stakkar, og hylte høyere enn høyest på vei ned. Hun forklarte meg etterpå at hjerte hennes banket såååå fort og det var sååå skummelt :) Alt i alt en herlig dag!

Pariserhjul

Kambodsjansk piknik

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar