mandag 21. mars 2011

Kambodsjansk bryllup nr. 2!!!

Da har jeg nettopp vært i mitt andre kambodsjanske bryllup! Denne gangen var det barnetbarnet til sikkerhetsvakten på museumet som skulle gifte seg! Så her blir alle og en hvermann invitert i bryllup! Men ypperlig for meg! Ettersom forrige kjole ble alt annet enn hva jeg hadde tenkt meg, tenkte jeg hvorfor ikke prøve en gang til!

Så denne gangen dro jeg og Ava(andre frivillige på prosjektet mitt) til en dame som Ester hadde brukt før med strålende resultat. Men historien så ut til å gjenta seg, da vi troppet opp torsdags ettermidag for å hente kjolene våre de nok en gang ikke ferdig. Kom tilbake sju sa de, kvart på sju troppet vi opp og kunne fortsatt ikke se snurten av kjolene. 10 minutter kunne en fyr oversette for oss, så vi satt oss ned og ventet. Etter ti minutters tid ble vi klar over at kjolen til Ava holdt på å bli klippet ut og mitt stoff var fortsatt på rull... Kjole ville vi ha, og etter råd fra Binh(kambodsjaner i vertsfamilien) satte vi oss ned og ventet. 3,5 time senere var to flotte kjoler ferdige! Utrolig hva de kan få til om de må!  Og med litt rabatt for venting betalte jeg ikke mer enn 200 kr :D

Fredag var det klart for bryllup! Ava hadde ikke vært og fått fikset hår og sminke før, så vi dro igjen til samme salong. Nok en gang ble hår kreppet og 3 par falske øyevipper satt på! Tilbake i Thidas var det på må kjole og sko, så var jeg klar for mitt andre kambodsjanske bryllup!

Søte Binh i midten!
 Da vi ankom dette bryllupet i ødemarken, var det minst like mye stirring som første gang. Ett par av de eldre damene kom også bort for å benytte anledningen for å røre på armen min, fasinert av den hvite huden min :) Som forrige gang var det mat i tonnevis og ettersom jeg så langt har smakt på alt som er blitt satt foran meg, prøvde jeg også en bit når kumage ble plassert på bordet! Ikke det beste jeg har smakt, men ikke det verste heller! Men med tanke på hva det var, ble det nok med en bit! Musikk var minst like høy som første gang, den har trolig ødelagt hørselen min for all fremtid. Ikke mindre en 6 enorme høytalere sørget for stemning :)

Til høyre: KUMAGE!!

Folk fra jobben

Brudeparet! Er vi høye eller hva?


Underveis heiste de ballonger og noen av pengedonasjonene opp i taket. Skjønte ikke helt hva poenget var, men plutselig sto brud og brudgom der. Så tok brudgommen et godt tak i bruda og løftet henne opp for å hente ned ballongene og donasjonene. Når vi senere spurtr om det var en tradisjon, fikk vi til svar at dt bare skulle være et morsomt minne og noe å fotografere. Etter mat var det på tide med den tradisjonelle kambodsjanske dansing som er rundt i ring med ulike håndbevegelser. Utrolig festlig greie! På vei ut leverte vi fra oss den obligatoriske pengedonasjonen.

Brudetparet har en tendens til å snike seg inn bak ryggen og stille seg opp for å bli fotografert.

Kambodsjansk dansing!



Digger kambodsjanske bryllup!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar