onsdag 23. mars 2011

PP

Etter litt over en måned uten noe reising, benyttet jeg anledningen når noen av de andre skulle dra til Phnom Pehn. Jeg hadde vært der en gang før, men godt å få litt pause fra hverdagen med jobb og "lessonplanning". Uten noen fridager, ble det en kort tur for meg, men veldig koselig!

Så tidlig lørdags morgen var det klart for en av de mange kalde bussturene jeg har hatt er i Kambodsja. Busselskapet vi reist med ble hoveedsaklig brukt av kambodsjanere og vi betalte 4,5 dollar (26 kr!) for en seks timer lang busstur. Bussturene er som vanlig ikke veldig hendelsesfulle, men ankom PP med godt mot og veldig sultne!




Bill hadde anbefalt oss en tuk-tuk sjåfør, og han hentet oss på busstoppen og kjørte oss til hotellet som Bill også hadde booket for oss. Beliggenhet mye bedre enn gjestehuset vi bodde på forrige gang, denne gangen på elvebredden! Supert! Så vi fikk fikset oss en deilig lunsj i restauranten ved siden av, med mer ost på en baguette enn jeg trodde var mulig. Så var det klart for litt shopping på Russian market. Markedet var likt mange andre marked her i Kambo, men med mer kule ting :)




Resten av ettermiddagen vandret vi litt rundt på elvebredden og spiste Lotus og sticky rice :) Møtte de to andre norske jentene, Ida og Christine, for middag på kvelden. Med oss var også en amrikaner som vi møtte utenfor hotellet. Vi dro på riverside og spist god middag før vi spaserte langs elvebredden. Prøvde oss også på et amerikansk yougurtis konsept.












Etter den beste nattesøvnen jeg hadde hatt på 5 måneder( stille og i et kaldt rom (aircon)) var det plutselig søndag og tid for å si  hade bra til resten. Deretter satte kursen for National museumet med ipoden i ørene. Nationalmuseumet var interessant og viste mye av Kambodsjas eldre historie, fra det Angkorske empire. Museumet var lyst og fint laget med en hage utenfor og en åpen lysning midt i med mulighet for å ta bilder!








Hadde fortsatt litt over en time til bussen min skulle gå tilbake, så spaserte i retning Wat Phnom og hotellet. Å vandre rundt alene med musikk var veldig koselig og godt for nesten første gang på fem måneder og ha en dag for seg selv. Phnom Pehn er en storby med yrende liv og det var masse og se på der jeg spaserte gjennom gatene. Cycloene er veldig fasinerende, og for en person er de mer populære enn tuk tuken i hovedstaden.









Gåturen min endte opp der den skulle, ved Wat Phnom, som er et wat hvor khmer folk kommer for å be og si en bønn. Jeg var mer fasinert av apekattene som sprang rundt omkring og lekte. Men gikk også opp på toppen av Phnom Pehns eneste pakketopp i mils omkrets, som ikke er spesielt høy. Etter dette gikk jeg rolig tilbake til hotellet, hvor jeg ble hentet av bussen og sju timer senere var jeg tilbake i Siem Reap .)

Koselig helg, takk for turen jenter!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar