torsdag 16. juni 2011

Halong Bay!

Turen til Halong Bay var noe vi begge hadde sett fram til. Det krydde av operatøer som tilbyr turer til ulike priser og vi valgte en av de som sto i Lonely Planet. Tror dessverre ikke disse var de beste, ettersom de snøt oss for et par ting.

Ferden begynte i hvertfall tidlig(som vanlig) i en minibuss med 16 andre. Minibussen var definitivt laget for asiater, noe som resulterte at både Ingvild og jeg satt rett opp og ned med knærne most inn i setet foran. Altså ble det ikke mye søvn på de fire timene turen tok. Da vi kom fram viste det seg at båten vi egentlig skulle reise med var ødelagt og vi ble plassert på en annen i stede. Etter en god del venting kom vi endelig ombord, fikk tildelt rom og en etterlengtet lunsj. Så var det opp på dekk og nyte utsikten evt. sove. Da vi hadde kjørt i en times tid var vi kommet til første stopp, Amazing cave. Dette var en kjempestor grotte som besto av tre haller. Her var det spotter i ulike farger som lyste opp vegger og spesielle formasjoner. Noe lignet på barn, elefanter, løver, bjørn og "happy finger" som guiden vår kalte det. Se bildet og du skjønner at det var tydeligvis ikke den bokstavelige meningen med finger hun mente...

"happy finger"

Bjørn

Drage

Baby

Så var det på tide med litt kayaking. Ingvild hadde ikke prøvd før, men vi fikk det da brukbart til etter en liten stundt.

Vi hadde ikke tid til bading, noe som var litt skuffende ettersom vi var lovet dette. Men båte kjørte videre og vi så solen gå ned oppe på dekk med hver vår tigerøl. Middagen besto av ganske så mange retter og vi spiste i selskap av et eldre australsk par og ett forholdsvis nygift argentinsk par. Han australske mannen fornærmet meg med å si at det var vel mine rike foreldre som hadde sponset turen min med det frivillige oppholdet i Kambodsja. Det er ikke første gangen jeg får slengt sånne kommentarer og det er ganske irriterende! Men middagen var hyggelig den og resten av kvelden satt vi på dekk og studerte stjernehimmelen. Vi gikk tidlig til sengs, trøtte av sjøluft og vandring i grotter.

Neste dag var det tidlig opp for frokost og jeg rakk et kjapt morgen bad etter frokost, selv om dette tydeligvis stresset turguiden og hun sa båten skulle starte motoren nesten en time før de faktisk gjorde dette. Turen tilbake var fin den og fikk sett litt annen del av havnen. Men igjen ble vi snytt for en del av programmet ettersom vi ikke besøkte den fiskelandsbyen vi var lovet. Vel framme i havnen, ble vi transportert i land og mer venting, før vi nok e gang ble stuet inn i en trang minibuss, denne gangen fire stykk i baksetet og med svære sekker under bena, kunne vi ikke strekke ut disse en gang. Så foldet som papir ble det ikke mye søvn på denne turen heller. Vi fikk tiden til å gå med bil leker som Mitt skip er lastet med.. Alt i alt en bra tur med imponerende natur, men noe skuffende av arrangøren.