torsdag 16. juni 2011

Hanoi, politi og vippe extentions!

Da var vi nest siste stopp på turen Hanoi! Opp hit hadde vi unnet oss en flytur ettersom det ellers ville bety rundt 20 timer på buss. Vi måtte prute med taxiene på flyplassen og vi hadde lest mye om taximafiaen i Hanoi. En av fyrene prøvde å kreve 20 dollar selv om det var satt opp et stort skilt som sa 15! Vi fikk det tilslutt ned. Men han fyren vi skulle med kunne ikke et kvekk engelsk og etter fem minutter låste han alle dørene. Ikke helt avslappende for å si det sånn. Og det viste seg at ikke hadde han peilingpå hvor vi skulle heller og måtte stopp eog spørre etter veien flere ganger. Tilslutt ble vi satt av i rett gate, men viste seg og ikke være helt rett allikavel siden det var toer utgaven. Nesten alle turistbyråer og hosteller har en copycat. Vi fant tilslutt fram til en backpacker gate med et hostel som var fylt av backpackere og siden vi hadde litt lyst til å dra ut og var dødsultne, tok vi et rom selv om det var det desidert dyreste hittil, og ikke det fineste!

Sultne som vi var fant vi raskt noe å spise. Så var det tilbake og ta en dusj før vi var klar for kvelden. Da vi var ferdige med alt var alle nesten borte fra området. Så vi spurte i resepsjonen hvor vi kunne gå. Det var et annet hostel og der skulle det være litt liv. Så vi tok bena fatt og vandret i den retningen. Nesten framme støtte vi på en stort tog med vestlig og smøg oss bare inn blandt de. Vi dro til en bar/klubb og møtte folk fra hele verden. Selve baren var noe suspekt, en gang vi snudde oss mot gata var plutselig gitteret nede, og forklaringen vi fikk var at det var politi utenfor! Dette skjedde to ganger! Siste gangen funket det ikke helt og politiet kom inn selv om musikken ble skrudd av og vi måtte være helt stille Men når politiet dro fortsatte de, men vi hadde fått litt nok og fikk tilbud om å være med til en annen plass i stedet. Dette var i et litt lugubert område i følge en svenske var det "som undergrunnen i Berlin". Jaja, vi danset nå og pratet med folk, blandt annet en altfor full svenske som gjentatte ganger fortalte med hvor viktig og hvor mange cm med luft det skulle være mellom jorden og jernet når man bygget bygninger. Ut i de små nattetimene, bestemte vi oss for å dra hjem og fikk følge av en hyggelig ung vietnameser som sørget for at vi kom oss trygt hjem uten noe mafiataxi :D

Neste dag var vi på shopping tur, bare for å oppdage at det var ikke så lett å shoppe gaver i Hanoi. Vi fant ikke særlig mange av de turistmarkedene og innen vi fant det største markedet holdt de på å stenge. Vi hadde derfor en liten skjønnehetsdag i stede hvor vi fikk stelt negler, hatt en deilig skulder- og nakkemassasje og satt på vippextentions.

Mandag dro vi til Halong Baysom det kommer eget innlegg fra. På tirsdag var vi tilbake i Hanoi og regnet pisket ned. Vi kunne se regnstormen som en grå vegg før vi selv plutselig kjørte inn i den. Regnet pisket ned, vinden blåste kraftig og lynet slo ned over alt. Vi kjørte forbi gater midt i sentrum hvor trær var splittet i to etter lynnedslag og lå og dekket hele gaten. Onsdagsmorgen måtte jeg si hade til min kjære søster, så nå er jeg brått enslig reisende. Jeg har halvveis planner om å møte noen av de frivillige i Laos så vi får se om veiene våre vil krysses. Ellers ble dagen brukt til drikke kaffe, springe rundt å prøve å veksle dong til dollar(ikke lett det skal jeg si!!) og få ordnet lesestoff til den laaaange bussturen min.