lørdag 11. juni 2011

Nha Trang og "drukningsforsøk" av vietnamesere

Da hadde vi kommet til Nha Trang! Vi ankom byen klokken seks om morgenen, men byen yret av liv. Vi spaserte md sekkene vaare langs strandpromenaden og saa paa alle vietnamesere som tok seg et morgenbad(og det var mange). Vi fikk booket oss inn paa et hotell og sov noen timer, foer vi vaaknet sultne. Etter frokosten satte vi kursen for stranden og tilbringte nok en dag med aa vaere late paa stranden. Vi booket ogsaa turen til 4 oeyer for neste dag.

Da neste dag kom var det opp tidlig nok en gang. Vi ble hentet av en minibuss og foert til havna. Der ble vi guidet til en baat med nesten bare vietnamesere, vi og ei fransk jente var eneste vestlige. Foerste oya var det snorkling. Vannet var krystallklart og selv om det var masse folk saa vi en del fisk. Uten svoemmefoetter ble det god trening aa plaske rundt i vannet i nesten to timer. Solbrente var vi begge paa ryggen da vi kom opp etter snorklingen.

Saa gikk turen videre til oey nummer to. Her var det lunsj tid. Langbord ble dekket og ris, fisk, mango, vannmelon, svin og noe annet rare greier. Maten var helt grei, men ikke fantastisk. En av jentene i nabobaaten vinket og proevde a snakke med oss. Vi svarte villig, og saa kom plutselig moren. Hun forklarte at datteren ville gjerne ha et bilde sammen med oss og om vi kunne komme over i den andre baaten naar vi var ferdig aa spise. Saa etter maten klatret vi ombord i den andre baaten og satte oss ned aa ble fotografert med de to barna.Etter maten var det tid for litt live music! haha! De fant fram trommer og gitar og to sang. Ingvild ble dratt med oppaa bordene for aa danse, og maate boeye knaer ettersom det var lavt under taket. Men det var god stemning og baatene ved siden av laa tett inntil for aa faa en liten del av musikken de ogsaa.

Saa var det paa tide med floating bar. Vaar crazye guide (som ville bli kalt Tommy handsome og paasto han hadde bursdag) underholdt paa den flytende flaaten i bare underboksen med noen heller suspekte bevegelser. Det hele hadde litt harry Sydentur preg, men vietnameserne elsket det og hoppet uti, saa hvorfor ikke tenkte vi og klatret paa taket og hoppet uti vi og. Alle floet rundt med groenne gummiringer og vi fikk smake paa den lokale vinen. Etter en liten stund flokket det seg en hel haug med vietnamesiske gutter rundt oss, og naar vi saa opp var det heftig knipsing med kameraet. Han ene var litt mer vaagal enn de to andre, tok tak i min og Ingvilds  gummiring, la armene rundt halsen vaar og loeftet bena opp. At han neste druknet oss i samme slengen tror jeg ikke han tenkte noe videre over. Ufattelig komisk og vi lo begge godt foer vi tilslutt klarte aa svoemme litt unna og fikk litt fred.

Paa den tresjhe oeyen ble vi tatt med til en veldig fin resort, vi maatte til gjengjeld betale for aa komme inn, men aa sitte i over en time paa baaten fristet ikke. Saa vi gikk i land. Stranden var nydelig og vi slappet av utslitt aa snorkle og plaske rundt i vannet.

Den fjerde oeyen inneholdt et akvarium, men her orket vi ikke a gaa i land. Hadde fatt vaar dose med fisk da vi snorklet. Da vi kom tilbake til hotellet ble det en power nap foer vi testet utelivet.

Neste dag var vi fortsatt litt slitne saa det ble en dag med avslapping paa stranden og mer bading i deilig varmt vann. Igjen ble vi spurt om aa fotograferes med to vietnamesiske tilfeldige jenter, saa naa finnes vi paa mangt et vietnamesisk kamera. Saa var det klart igjen for nok en nattbuss, 12 timer! Lenge leve buss!